آشپزی، یکی از جذاب ترین فعالیتای روزانه میلیاردها شهروند کره زمینه که تو یه قرن گذشته، با پیشرفت فناوریا و روشای طبخ شکلای جور واجور نون و غذا و هم اینکه ساخت نوشیدنیای جورواجور، به صنعتی پر مخاطب و پر سود تبدیل شده.

امروزه ده ها میلیون نفر در سراسر دنیا مستقیما و غیر مستقیم در صنعت غذا (food industry) و تغذیه مشغول به فعالیت هستن و انگار میدون رنگارنگ آشپزی هم مثل دنیای هیجانی استیج و مد و لباس، در فهرست اولویتایی باشه که در سبک زندگی دیجیتالی مردمون روزگار ما در شبکه های اجتماعی دنبال می شه.

واسه بررسی تعدادی از معروف ترین و پر مخاطب ترین نشریات فعال در میدون آشپزی و دنیای رنگارنگ خوردنیا و نوشیدنیا، گفتار امروز ما شما رو با سیزده نام مشهور دنیای هیجانی خوردنیا آشنا می کنه.

با گزارش شکم گردی ما همراه باشین.

چند واقعیت باحال

دنیای اینترنت به خصوص شبکه های اجتماعی، نقش زیادی در معرفی رسپیای جور واجور به خصوص دستور غذای ملل به ساکنان کره زمین داشته و امروز در بستر دهکده جهانی، میشه در هر نقطه کره زمین، به غذای ملتایی که هزاران کیلومتر دورتر زندگی می کنن، دسترسی داشت.

حتی ادویه و گوشت و سبزیجات و گیاهانی که در آفریقا و قطب و آمریکا و جنوب آسیا تولید می شه، از راه فروشگاه های بزرگ غذای ملل امکان سفارش و خرید بوده و طعم خوشمزه غذاهای جور واجور رو که تا حدودی نشون دهنده سبک زندگی اونا هستن رو میشه تجربه کرد.

کلید واژه FOOD، یکی از محبوب ترین کلید واژه ها نه فقط واسه شکم گرده ها بلکه واسه بیشترین کاربران اینترنته که به دنبال رسپی، روش پخت، تصاویر تزیین یا حتی ویدئوهایی واسه آموزش آشپزی و فروش و بازاریابی و تبلیغات در میدون غذا هستن. بیشتر از ۳.۵ میلیارد صفحه وب واسه کلمه غذا و ۲۰۱ میلیون عکس روی هشتگ #food در اینستاگرام، خود نشون دهنده اهمیت دنیای غذا در صفحات تور جهان وسعت.

درگاه FOOD.COM رو باید یکی از گرون ترین و پر مخاطب ترین سایتای اینترنت دونست که دنیایی از اطلاعات رو در میدون غذا در اختیار مخاطبان قرار میده. هزاران رسپی که به وسیله سرآشپزای معروف میلان، پاریس و نیویورک در بهترین رستورانای جهان سرو می شه، در این درگاه در اختیار علاقمندان به دنیای آشپزیه.

نزدیک به ۸۰۰ میلیون صفحه ایندکس شده درباره کلید واژه COOKING هم نشون میده که خیلیا حتی کسایی که آشپزی نمی دونن، می خوان از جادوی وب به خصوص شبکه های اجتماعی عکس محور و ویدیو محور، دنیای جذاب و هیجانی آشپزی و پخت و پز رو آزمایش کنن. حالا بیشتر از ۸.۵ میلیون ویدیو درباره پخت و پز هزاران غذای مربوط به صدها کشور دنیا به رایگان در دسترسه.

این فرصت فوق العاده، هر فرد صبور و خوش ذوقی رو می تونه از صفر تا تبدیل شدن به یه سرآشپز معتبر بین المللی کمک دهد و این تنها یه ادعا نیس و مثالای بسیاری هست (مثل Tim Malzer، سوپراستار  شبکه تلویزیونی VOX آلمان) از آشپزهایی که با جادوی چرخ زدن در وب و آموزشای آشپزی، سرآشپزای معروف شده و استارت آپای هیجانی رو راه اندازی کردن.

بعضیا هم از دنیای وب استفاده کردن و با منتشر کردن کتابا و نوشته های خود در مورد اشپزی، اسم و رسمی واسه خود رقم زدن که مارک بیتمن (نویسنده کتاب چیجوری هر چیزی رو بپزیم!)، یکی از اونا هستش.

همونطور که دنیای فشن بلاگر (FASHION BLOGGER) امروزه موجی از عاشقان مد و لباس رو با جدید ترین ترندها آشنا می کنه، دنیای کوکینگ بلاگر (COOKING BLOGGER) که در واقع دنیای آشپزهای بلاگر رو تشکیل میده، مخاطب  بسیاری داره که بعضی از شخصیتای ورزشی جهان هم به این بخش علاقمند هستن که دختر محمد علی کلی (لیلا علی)، از جمله اونا هستش.

لیلا علی، از بوکسورهای معروف آمریکا، حالا در برنامه های تلویزیونی این کشور، درس آشپزی میده و از راه اینستاگرام پر مخاطبش هم، اصول آشپزی و رسپیای هیجانی خود رو در اختیار صدا هزار مخاطبش قرار میده.

اگه علاقمند به دنیای فود بلاگر شدید، روش کار رو از راه این سایت یاد بگیرین. واسه رابطه با فود بلاگرا، این درگاه روشای خوبی رو پیشنهاد می کنه.
هزاران فود بلاگر امروز دنیا رو می تونین از راه این موتور جستجو پیدا کنین.

با این مقدمه بد نیس که با تعدادی از معروف ترین نشریات آشپزی جهان آشنا شیم.

نشریه Taste of Home

نشریه Taste of Home که معنی طعم خونه یا طعم خونگی داره، یکی از پر مخاطب ترین و پر شمارترین نشریات دنیای آشپزی بود که در آمریکای شمالی، مخاطبان بسیار داره.
درگاه اون، واسه علاقمندان دنیای آشپزی هم، رسپیا و ویدئوهای آموزشی متنوعی رو ارائه می کنه که میتونه الگوی خوبی واسه استارت آپای آشپزی در کشورمون باشه.

طبق گزارش cision در سال ۲۰۱۳ میلادی، این نشریه بیشتر از ۳ میلیون تیراژ رو ثبت کرده که بیان کننده اهمیت اون در دنیای آشپزی آمریکا هستش.

نشریه Cooking Light

این نشریه در فهرست پر مخاطب ترین نشریه های آشپزی جهان هستش که از نظر تیراژ، دومین نشریه دنیای خوراکیا در آمریکا هم معرفی شده.
بیشتر از ۱.۸ میلیون نسخه، در کنار درگاه اطلاع رسانی چند رسانه ای، کوکینگ لایت رو در گروه منابع قابل اطمینان در دنیای آشپزی وب قرار داده.

نشریه Every Day with Rachael Ray

هر روز با راشل ری، عنوان نشریه آشپزی معروفیه که در چند سال گذشته هم تونسته با رسپیای هیجانی و معرفی غذای ملل و نوشیدنیای جور واجور، مخاطبانی از سراسر جهان جلب کنه.
درگاه این نشریه رو در این لینک ببینین که بخشی از شماره های این مجله در دسترسه.

در سال ۲۰۱۳ میلادی، بیشتر از ۱.۶ میلیون نسخه از مجله آشپزی هر روز با راشل ری به فروش رفته. اینستاگرام خانوم راشل رو در این نشانی دنبال کرده که پر از اطلاعات باحال واسه آشپزی هیجانیه و  مخاطبان بسیار داره.

ویدئوای آشپزی خانوم راشل رو می تونین در این نشانی تماشا کنین.

نشریه Food Network Magazine

مجله شبکه غذا، یکی دیگه از ماهنامه های معروف دنیای آشپزی به خصوص در آمریکای شمالی بوده که در سال ۲۰۱۳ میلادی بیشتر از ۱.۵ میلیون نسخه اون به فروش رفته. درگاه این مجله معروف آشپزی رو در این نشانی دنبال کنین که شبکه ای از فعالان آشپزی، سر آشپزها، غذای ملل و رسپیای هیجانی به خصوص، اطلاعاتی درباره گیاه خواران و علاقمندان به سبک زندگی سالمه.

واسه آشنایی با شبکه اطلاع رسانی غذایی این مجله، از درگاهای زیر استفاده کنین:

 Cooking Channel

Food.com

HGTV

DIY Network

HGTVRemodels.com

HGTVGardens.com

Travel Channel

GAC

uLive.com

نشریه Bon Appetit

نشریه معروف بن آپتی رو باید یکی از پر مخاطبای دنیای رنگارنگ و هیجانی آشپزی امروز جهان دونست که با وجود فضای مجازی، بازم نسخه نوشته شده اون که با کاغذ خوب و کیفیت چاپ مطلوب منتشر می شه، یکی از انتخاب  های مهم عاشقان آشپزی با مجلاته. طبق گزارش سیسیون، در سال ۲۰۱۳ میلادی بیشتر از ۱.۵ میلیون نسخه از این نشریه در سراسر جهان به فروش رفت.

درگاه بن آپتی رو باید یکی از مطرح ترین لینکای آشپزی دنیای وب دونست که بخشی از موفقیت اونو باید در انتخاب باحال نام دامنه فرانسوی اون دونست.

نشریه Everyday Food

غذای هر روز، نام نشریه مطرح آشپزی شمال آمریکا بوده که بیشتر از ۱ میلیون تیراژ ماهانه رو در کارنامه خود داره.
درگاه این مجله مشهور رو در این لینک دنبال کنین.

نشریه Kraft Food & Family

نشریه غذا و خونواده کرافت، در فهرست نشریات معروف آشپزی بوده و شمارگان بیشتر از یه میلیون در ماه رو در کارنامه خود داره.
این نشریه که دنیای آشپزی رو با تغذیه و سبک زندگی در خونواده ترکیب کرده، تلاش می کنه تا عرضه جذاب آشپزی و خوردنی و نوشیدنیا رو در بستر زندگی اجتماعی و نه تکی، به مخاطبان شکم گرد خود معرفی کنه.

درگاه این نشریه رو در این لینک دنبال کنین.

نشریه Food & wine

این نشریه، با شمارگانی حدود یه میلیون نسخه در ماه، از جمله مطرح ترین نشریات دنیای آشپزی و نوشیدنیا بوده که مخاطبان بسیار داره.
درگاه نشریه رو در این لینک دنبال کنین.

نشریه Cook’s Illustrated

آشپزی رو نمیشه بدون عکس و تصاویر با کیفیت رنگی، خوب معرفی و آموزش داد. به خاطر همین، نشریه Cook’s Illustrated کوشیده تا با تصاویر وسوسه انگیز از غذاهای خوشمزه که روی کاغذای گلاسه با کیفیت چاپ می شه، دنیای هیجان انگیز آشپزی رو به خونه عاشقان این هنر بیاره که بخاطر این، نزدیک به ۹۰۰ هزار تیراژ ماهانه داره.

درگاه این نشریه رو در این نشانی دنبال کنین.

نشریه EatingWell Magazine

این نشریه که میشه معنی خوب خوردن رو از اون برداشت کرد، یکی از ده نشریه پر مخاطب آشپزی در آمریکای شمالی بوده که نزدیک به ۶۲۰ هزار تیراژ ماهانه داره.
درگاه اونو در این نشانی دنبال کنین که پیشنهادهای خوبی واسه شکلای جور واجور و اقسام سلیقه و ذائقه ارائه می کنه.

EatingWell با یه تعادل خوشمزه بین آشپزی و ویژگیای مواد مغذی لازم، مجله ایه که در هر صفحه اون مزه خوب با سلامت خوب به هم می پیوندن. هر شماره با ده ها دستور العمل خوشمزه و مغذی، راهنمای خرید هوشمند، منوهای سریع و سالم و موارد بیشتر پر شده.
عکسای رنگی قشنگتر دستورالعملای پر طعم واسه غذا خوردن  و سرگرمی سالم در هر روز رو به تصویر میکشه.

نشریه Savour

نشریه دیگری که در دنیا با استقبال مخاطبان دنیای هیجانی آشپزی قرار داره، ساوور اسمشه که مثل نشریاتی که در بالا به اون گفته شد، درگاه پر بیننده ای داره.

مجله Saveur واسه آدمایی که به غذا علاقمند هستن چاپ می شه.
این مجله غذاهای معتبر دنیا رو بررسی می کنه و به دنبال دستورالعمل و مواد تشکیل دهنده به مبدأ پیدایش اونا میره و گذشته و سنت و طعم دهنهای محلی اونا رو روشن میکنه.

این مجله شامل تموم جنبه های دنیای غذا از جمله غذا خوردن، پخت و پز و خواندنه. علاوه بر این،شامل اخبار آموزنده درباره تازه ترین گرایشای آشپزی، نکته های آشپزخانه و تکنیکا و یه تقویم رویدادهای آشپزیه.

نشریه Gurmet

نشریه آشپزی گورمت، از جمله پر مخاطب ترین نشریه های آشپزی دنیاس که به صورت ماهانه منتشر می شه و اولین نشریه آشپزی آمریکا بوده که به طور اختصاصی به دنیای خوردنیا و نوشیدنیا می پردازه. این نشریه به وسیله مک آسلند در اوایل قرن بیستم میلادی راه اندازی شد و اولین شماره اون در ژانویه ۱۹۴۱ میلادی منتشر شد.

پس گورمت رو میشه از قدیمی ترین نشریات آشپزی جهان دونست. برند گورمت به وسیله کتابا و برنامه های تلویزیونی بسیار استفاده میشن که سایت Epicurious از اون جمله س.

از سال ۲۰۰۹ میلادی، منتشر کردن این مجله آشپزی متوقف شد.

نشریه Gastronomica

از سال ۲۰۰۱ میلادی، نسخه جدید این نشریه آشپزی در اختیار مخاطبان قرار گرفت و تلاش می کنه نگاهی حرفه ای و چند بعدی به بحث آشپزی و تغذیه در سبک زندگی امروز مردمون آمریکای شمالی داشته باشه.

این نشریه آشپزی، اهمیت زیادی به دنیای تغذیه به خصوص عالم تغذیه سالم میده که این روزا، با استقبال مخاطبان در سراسر جهان مواجه شده و جنبشای تغذیه سالم و سبک زندگی سالم رو گسترش می کنه.

بخاطر این، این نشریه تلاش داره تا فرهنگ تغذیه سالم براساس اجناس کشاورزی ارگانیک رو تبلیغ و معرفی کنه که به نظر می رسه در این مورد، موفق عمل کرده و مطالبش در سایتا و بعضی وقتا نشریات آشپزی بازتابای زیادی پیدا کرده.

این نشریه به صورت تخصصی مقولات مربوطه به غذا و آشپزی رو تحلیل می کنه و بیشتر از اینکه دنیای رسپیا باشه، مقولات تخصصی دنیای تغذیه و سبک زندگی رو مورد بحث و بررسی از راه مقالات آکادمیک خود قرار میده.

پیشنهادای استارت آپ  آشپزی و تغذیه

ایده های خیلی خوبی میشه از ۱۳ نشریه معروف دنیای رنگارنگ آشپزی که در بالا گفته شد، به علاقمندان میدون کارآفرینی دیجیتالی پیشنهاد کرد تا استارت آپی در این میدون طراحی و راه اندازی کنن که تعدادی از اونا رو میشه در موارد زیر خلاصه کرد:

۱- آشپزی سالم. مقصد مهمی واسه کسانیه که به دنبال رسپیا و روشای واسه پخت غذاهای کم حجم، ارزون و مقوی هستن که در پخت اونا، نمک و روغن و گوشت قرمز کم مصرف شده باشه. گر چه اینجور درگاهایی به فارسی و غیر فارسی هست، اما بازم ایده های جذابی واسه استارت آپایی هستن که به دنبال ترکیب آشپزی با فناوری و اقتصاد مشارکتی با بقیه صنایع وابسته هستن.

۲- مجله ساوور نشون داد که گرایشای جدید دنیای آشپزی، واسه علاقمندان این میدون، نکته ها و مطالب باحال و جذابی داره که مخاطبان زیادی رو به سمت خود میکشه. این ترندها که در کشورای جور واجور دنیا، هرساله تغییر پیدا می کنه، بحث جذابی واسه درگاهای اطلاع رسانی مصور بخش آشپزی میشه که در فضای استارت آپ قابل بررسیه.

۳- ایده خوبی که از نشریه آشپزی شبکه غذا میشه گرفت، توجه به اقتصاد مشارکتی در میدون آشپزی و صنعت غذا بوده که می تونه واسه علاقمندان به استارت آپای دیجیتالی، رهیافت با ارزشی باشه. بحث آشپزی، هم به سرآشپز ربط داره هم به تولید کننده تولید کننده اولیه غذا هم به پخش کننده و رستوران دار و چرخه های دیگری در تولید و بازاریابی. اینجور بستری در درگاهای فارسی در دسترس نیس و ایده جذاب واسه علاقمندان به فعالیت در این میدون میشه.

۴- شکم گردی، بخشی از سبک زندگی علاقمندان به غذا و تفریح در بستر گردشگری شهری در ایران و اقصی نقاط دنیاس. بعضی از این نشریات، مقصدهای شکم گردی هم در شهر و دیارهای جور واجور معرفی می کنن که می تونه ایده جذابی واسه راه اندازی استارت آپ شکم گردی که به معرفی مقصدهای کافی شاپ و رستوران و دریافت نظرات مخاطبان می پردازه، اختصاص پیدا کنه.

۵- همه مجلات معروف آشپزی، در بیشتر شبکه های اجتماعی معروف عکس محور و ویدیو محور حضور فعال دارن. حتی اونایی که هرساله میلیونا مشتری واسه نشریه چاپی خود دارن، از کانالای اطلاع رسانی دیجیتالی واسه معرفی بهتر و گسترده تر مطالب استفاده می کنن. اینجور رهیافتی رو باید مجلات آشپزی داخل دنبال کنن تا سبک غذای اقوام ایرونی و هم اینکه بخشی از سبک زندگی غذایی ایرانیان به اطلاع کاربران جامعه اطلاعاتی امروز برسه.

۶- دنیای واقعیت اضافه (AR)  و واقعیت مجازی (VR)، بزودی به ترن جدیدی در دنیای استارت آپای آشپزی و تغذیه اضافه می شه.
این بحث رو آدمایی که به دنبال استارت آپای دیجیتالی در میدون آشپزی و خوردنی و نوشیدنی هستن، در نظر داشته باشن.

تغذیه سالم، راه حلی واسه دوری از مریضی خاموش قرن (دیابت) است.

این مطلب را هم بخوانید :   راهنمایی جامع برای اینکه بهترین خواب نیمروزی زندگی تان را تجربه نمایید